неділю, 10 квітня 2022 р.

Тема заняття. Подовження м’яких приголосних в іменниках, прикметниках, прислівниках (12.04.22)

 І. Ознайомитися із теорією

Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків

Подовжуються лише м’які приголосні [д, т, з, с, ц, л, н] та [ж, ч, ш], що знаходяться між голосними у таких групах слів:

1. В іменниках середнього роду II відміни (крім родового відмінка множини): прибуття, приладдя, узбіччя, підніжжя, подвоєння, волосся, затишшя, зілля, але значення — значень, твердження — тверджень. Якщо в родовому відмінку множини іменники середнього роду закінчуються на -ів, подовження зберігається: відкриттів, почуттів, життів.

2. У небагатьох іменниках чоловічого і жіночого роду I відміни в усіх відмінках (за винятком родового відмінка множини на -ей): Ілля, Іллі; суддя, суддею; рілля, ріллею; стаття, статтею, але статей.

3. В орудному відмінку однини іменників жіночого роду III відміни: миттю, віссю, маззю, ніччю, подорожжю, памороззю.

4. В особових формах дієслова лити (ллю, ллєш, ллє, ллють, виллємо, зіллють).

5. В окремих прислівниках: спросоння, навмання, попідтинню, попідстінню, попідвіконню, зрання.

Подовження не відбувається:

1. Якщо приголосні стоять не між двома голосними: зап’ястя, тертя, передмістя, повністю, подільський (від Поділля), жовчю, Керчю, фальшю, честю, вірністю, радістю, знарядь, сторіч, знань;

2. У словах кутя, попадя; у назвах малих істот: теля, вовченя та под.

ІІ. Завдання для виконання 

1. Виконати інтерактивну вправу https://cutt.ly/dzZDho7

 1)      Спишіть, поставивши на місці крапок, де потрібно, пропущену букву; обґрунтувати їх написання.

    А) Під..авати, качин..ий,  ніс..я, воз..єднання, юн..ат, підпіл..я, Поділ..я, без..астережний, корон..ий, солов’їн..ий, причин..а, змаган..ь, без..оряний, спів..ітчизник, суд..ів, в..імкнений, пташин..ий, солом’ян..ий, бездон..ий, буквен..ий, дан..ий, зацікавлен..ий, письмен..ий, від..ячити, підметен..ий, військ..омат, без..ахисний, сміт..я, бов..ан, напів..ідчинений, під..ашок, невпізнáн..ий, священ..ик, цін..ий, бетон..ий, кохан..я, гран..ю, вогнян..ий, стат..ей.

    Б) Письмен..ий, зав..ишки, незлічéн..ий, над..зьобок, латат..я, зібрáн..я, змаган..ь, мурашин..ий, печен..ий, скошен..ий, довгождан..ий, письмен..ик, почут..я, породіл..я, під..обритися, страйк..ом, роз..утий, вітрян..ий, щоден..ий, баштан..ик, стін..ий, ран..ій, нескíнчен..ий, мурашин..ий, сумлін..ий, стат..я, попад..я, гортан..ий, пристраст..ю, плат..я, пісен..ий, швидкоплин..ий, під..ослідний, Він..иця, числен..ий, старан..ий, радіомовлен..я, облич.. . 

  2) Записати слова під диктовку, розподіливши їх у три колонки: 1 – подвоєння букв при збігу, 2 – подовження м’яких приголосних, 3) подовження не відбувається.

   Письменник, насіння, століть, почуттів, підданий, пташиний, кров’ю, злочинниця, осінній, узбережжя, узбіччя, солов’їний, лебединий, зібрання, камінний, беззмістовний, роззолота, суддівський, збіжжя, випробувань, матір’ю, спасся, ввічливо, курінний, весняний, журавлиний, на ріллі, клоччя, пронісся, шипшинний, дозвілля, життєвий, повстю, статей, волосся, Ілля, перехрестя, вороння, кінний, піввікна, ураганний, знаряддя, передмістя, щастя, вулканний, Запорожжя, прощань, протиріч, узлісся, санний.

3) Поставте подані слова у формі орудного відмінка однини і запишіть. Поясніть їх правопис.

    Подорож, міць, розкіш, мати, мить, Керч, даль, вісь, папороть, безсмертя, суддя, рілля, любов, кров, розкіш, юність, паморозь, мідь, річ, тінь, молодість, повість, осінь, нехворощ, відкриття, стаття, сталь, пам’ять, фальш, обличчя, швидкість, честь, верф, мазь, сіль.

 4) Спишіть, на місці крапок поставте, де треба, дві НН. Поясніть написання Н і НН у словах.

     Страшен..ий, злиден..ий, старан..ість, непримирен..ість, дебелен..ий, незмíрян..ий, нездóлан..ий, здíйснен..ий, нездійснен..ий, плин..ість, гостин..ість, щоден..о, неодмін..о, нездóлан..ий, здíйснен..ий, незбóрен..ий, несказан..о, нескáзан..ий, нетóркан..ий, неторкан..ий, числен..ий,  свячен..ий, незбагнен..ий, нескíнчен..а, спасен..і, блажен..і, хрещен..ий, змарнован..ий, неждан..ий, довгождан..ий, кован..ий, окаян..ий, згуртован..ий, непередбачуван..ий, непомíчен..ий, туман..ість, буден..ість, божествен..ий, обітóван..ий,  солов’їн..ий, юн..атський, скáзан..о, обíцян..о, воскресін..я, спасен..я.

 

Джерела: 

1. https://cutt.ly/YzZSnO2

2. https://cutt.ly/dzZDho7

Немає коментарів:

Дописати коментар